مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه های علمیه

مرکز مدیریت حوزه های علمیه
مرکز تربیت مبلغ معلم

رئیس مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه های علمیه در گفتگویی مطرح کرد؛

هدف از راه اندازی مرکز تربیت معلم مبلغ کمک به آموزش و پرورش در عرصه تعلیم و تربیت اسلامی است

با وجود گذشت سالها از پیروزی انقلاب اسلامی و تاکیدات اسناد بالادستی دو نهاد و همچنین سند تحول بنادین آموزش و پرورش، متاسفانه شاهد حضور کم رنگ حوزه در عرصه آموزش و پرورش هستیم ، لذا در سال های اخیر با بستر سازی مناسب سعی شده است  دانش آموختگان حوزه های علمیه، همانند دانش آموختگان سایر مراکز آموزش عالی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش  مستند ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان شرکت کرده و با طی مراحل جذب، و گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی وارد این مرکز مهم تعلیم و تربیت شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سید صمد موسوی مسئول مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه های علمیه در تشریح برنامه های مرکز گفتند: هدف از راه اندازی این مرکز کمک به آموزش و پرورش در عرصه تعلیم و تربیتی است و لازم بود طلاب و حوزویان متخصص و متعهد در امور تربیتی و تبلیغی در مدارس مختلف آموزش و پرورش وارد شوند و نفس تازه ای به این مجوعه وزین بدهند.
وی با اشاره به مهمترین دلیل راه اندازی این مرکز بیان داشت: با وجود گذشت سالها از پیروزی انقلاب اسلامی و تاکیدات اسناد بالادستی دو نهاد و همچنین سند تحول بنادین آموزش و پرورش، متاسفانه شاهد حضور کم رنگ حوزه در عرصه آموزش و پرورش هستیم ، لذا در سال های اخیر با بستر سازی مناسب سعی شده است  دانش آموختگان حوزه های علمیه، همانند دانش آموختگان سایر مراکز آموزش عالی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش  مستند ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان شرکت کرده و با طی مراحل جذب، و گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی وارد این مرکز مهم تعلیم و تربیت شوند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی در توضیح ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: بر اساس این ماده واحده به دانشگاه فرهنگیان اجازه داده شده که از طریق مراکز آموزش عالی و حوزوی، متقاضیان عرصه تعلیم و تربیت بر اساس قوانین سازمان استخدامی جذب آموزش و پرورش شوند و حوزه نیز براساس وظیفه ذاتی خود در این مرحله به اندازه سهم کوچکی قدم برداشت و طلاب و رحانیون برادر و خواهر جذب آموزش و پرورش شدند.
ایشان ضمن تاکید بر پرباری و غنای دوره های مهارتی بیان داشتند: در گذشته طلاب تنها در 3 رشته طلاب  می توانستند در آزمون  شرکت کنند، اما امروز شاهد آنیم که به 8 رشته افزایش یافته است و از ظرفیت اساسی حوزه های علمیه در این زمینه استفاده می شود ، چرا ه موسسات و مراکز حوزی علاوه بر رشته های اصیل اسلامی در رشته های علوم انسانی از دیرباز صاحب نظر بودند و قدمت حوزه و رشته های علوم انسانی به خوبی نشان دهنده غنای علمی حوزه علمیه و استخراج علوم انسانی از متون اصیل حوزوی است.

مسئول مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه های علمیه افزود: برنامه اصلی ما ایجاد مرکزی با هویت حوزوی است که با ید با خط فرمان حوزه  به صورت رسمی، قانونمند و مورد تأیید وزارت علوم و آموزش و پرورش در جذب، آموزش و ورود طلاب توانمند به عرصه تعلیم و تربیت تلاش نماید.
وی در بیان برنامه های این مرکز افزود: از مهمترین برنامه های دیگر ما، تعامل گسترده با نهادهای حوزوی، دانشگاهی و وزارت آموزش و پرورش است و تلاش خواهیم کرد راه ورود دانش آموختگان برادر و خواهران اعم از فارغ التحصیلان حوزه های علمیه قم، خراسان، اصفهان ، جامعه الزهراء و حوزه های علیمه خواهران را فراهم آوریم، لذا همه مراکز حوزوی در این مرکز خود راسهیم دانسته و  فعالیت خواهند کرد تا  کار در تراز ملی و از طرف حوزه باشد و همه حوزه به معنای تام در اینجا سهم داشته باشند و فعالیت کنند.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی ضمن بیان این مطلب که در معاونت های مختلف حوزه های علمیه ازجمله تبلیغ و امور فرهنگی، آموزش، پژوهش، تهذیب و... برنامه های مناسبی برای امور تربیتی و تعلیمی وجود دارد بیان داشت: با کمک این معاونت ها، می خواهیم معلم مبلغ هایی تربیت و اعزام شوند که بتوانند دانش آموز در تراز انقلابی اسلامی تربیت کنند. آن وقت این ها کسانی خواهند بود که در وهله اول طلبه اند، مبلغ اند، می دانند که وظیفه اساسی شان تربیت است. 
وی در ادامه بیان برنامه های مرکز افزود: استمرار و ارتقاء دوره های مهارتی یک ساله، برنامه ریزی و اجرای رشته تخصصی تربیت معلم مبلغ، استمرار و ارتباط با دانش آموختگان حوزوی، ایجاد فضای آموزشی مناسب با هویت طلبگی، تأکید بر اهمیت حفظ لباس روحانیت در مدارس آموزش و پرورش، ارتباط با دانش آموختگان حووزوی برای خدمت رسانی اعم از مادی، معنوی، آموزشی و پرورشی از دیگر برنامه های داری اولویت مرکز خواهد بود.
ایشان در ادامه افزودند: در ساحت آموزش و پرورش علاوه بر معلمین محترم در مدارس، مدیران و سایر معاونین تاثیر به سزایی در نظام تربیتی کودکان و نوجوانان دارند و در این مسیر بیشترین سهم تربیتی متوجه معلمانی است که دغدغه دین داشته و وظیفه تبلیغ دین بر عهده ایشان است، بنابر این در حال تدوین طرحی هستیم که بتوانیم چنین خدماتی را ارائه و در مرحله عمل اقداماتی در شان این ساحت مقدس داشته باشیم و علاوه بر تربیت معلمان دلسوز، به تربیت مدیران و معاونین شایسته در طراز انقلاب از بین طلاب و روحانیون علاقمند به این موضوع بپردازیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید صمد موسوی مسئول مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه های علمیه در  گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری رسمی حوزه در تشریح برنامه های مرکز گفتند: هدف از راه اندازی این مرکز کمک به آموزش و پرورش در عرصه تعلیم و تربیتی است و لازم بود طلاب و حوزویان متخصص و متعهد در امور تربیتی و تبلیغی در مدارس مختلف آموزش و پرورش وارد شوند و نفس تازه ای به این مجوعه وزین بدهند.
وی با اشاره به مهمترین دلیل راه اندازی این مرکز بیان داشت: با وجود گذشت سالها از پیروزی انقلاب اسلامی و تاکیدات اسناد بالادستی دو نهاد و همچنین سند تحول بنادین آموزش و پرورش، متاسفانه شاهد حضور کم رنگ حوزه در عرصه آموزش و پرورش هستیم ، لذا در سال های اخیر با بستر سازی مناسب سعی شده است  دانش آموختگان حوزه های علمیه، همانند دانش آموختگان سایر مراکز آموزش عالی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش  مستند ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان شرکت کرده و با طی مراحل جذب، و گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی وارد این مرکز مهم تعلیم و تربیت شوند.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی در توضیح ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: بر اساس این ماده واحده به دانشگاه فرهنگیان اجازه داده شده که از طریق مراکز آموزش عالی و حوزوی، متقاضیان عرصه تعلیم و تربیت بر اساس قوانین سازمان استخدامی جذب آموزش و پرورش شوند و حوزه نیز براساس وظیفه ذاتی خود در این مرحله به اندازه سهم کوچکی قدم برداشت و طلاب و رحانیون برادر و خواهر جذب آموزش و پرورش شدند.
ایشان ضمن تاکید بر پرباری و غنای دوره های مهارتی بیان داشتند: در گذشته طلاب تنها در 3 رشته طلاب  می توانستند در آزمون  شرکت کنند، اما امروز شاهد آنیم که به 8 رشته افزایش یافته است و از ظرفیت اساسی حوزه های علمیه در این زمینه استفاده می شود ، چرا ه موسسات و مراکز حوزی علاوه بر رشته های اصیل اسلامی در رشته های علوم انسانی از دیرباز صاحب نظر بودند و قدمت حوزه و رشته های علوم انسانی به خوبی نشان دهنده غنای علمی حوزه علمیه و استخراج علوم انسانی از متون اصیل حوزوی است.
مسئول مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه های علمیه افزود: برنامه اصلی ما ایجاد مرکزی با هویت حوزوی است که با ید با خط فرمان حوزه  به صورت رسمی، قانونمند و مورد تأیید وزارت علوم و آموزش و پرورش در جذب، آموزش و ورود طلاب توانمند به عرصه تعلیم و تربیت تلاش نماید.
وی در بیان برنامه های این مرکز افزود: از مهمترین برنامه های دیگر ما، تعامل گسترده با نهادهای حوزوی، دانشگاهی و وزارت آموزش و پرورش است و تلاش خواهیم کرد راه ورود دانش آموختگان برادر و خواهران اعم از فارغ التحصیلان حوزه های علمیه قم، خراسان، اصفهان ، جامعه الزهراء و حوزه های علیمه خواهران را فراهم آوریم، لذا همه مراکز حوزوی در این مرکز خود راسهیم دانسته و  فعالیت خواهند کرد تا  کار در تراز ملی و از طرف حوزه باشد و همه حوزه به معنای تام در اینجا سهم داشته باشند و فعالیت کنند.
حجت الاسلام والمسلمین موسوی ضمن بیان این مطلب که در معاونت های مختلف حوزه های علمیه ازجمله تبلیغ و امور فرهنگی، آموزش، پژوهش، تهذیب و... برنامه های مناسبی برای امور تربیتی و تعلیمی وجود دارد بیان داشت: با کمک این معاونت ها، می خواهیم معلم مبلغ هایی تربیت و اعزام شوند که بتوانند دانش آموز در تراز انقلابی اسلامی تربیت کنند. آن وقت این ها کسانی خواهند بود که در وهله اول طلبه اند، مبلغ اند، می دانند که وظیفه اساسی شان تربیت است. 
وی در ادامه بیان برنامه های مرکز افزود: استمرار و ارتقاء دوره های مهارتی یک ساله، برنامه ریزی و اجرای رشته تخصصی تربیت معلم مبلغ، استمرار و ارتباط با دانش آموختگان حوزوی، ایجاد فضای آموزشی مناسب با هویت طلبگی، تأکید بر اهمیت حفظ لباس روحانیت در مدارس آموزش و پرورش، ارتباط با دانش آموختگان حووزوی برای خدمت رسانی اعم از مادی، معنوی، آموزشی و پرورشی از دیگر برنامه های داری اولویت مرکز خواهد بود.
ایشان در ادامه افزودند: در ساحت آموزش و پرورش علاوه بر معلمین محترم در مدارس، مدیران و سایر معاونین تاثیر به سزایی در نظام تربیتی کودکان و نوجوانان دارند و در این مسیر بیشترین سهم تربیتی متوجه معلمانی است که دغدغه دین داشته و وظیفه تبلیغ دین بر عهده ایشان است، بنابر این در حال تدوین طرحی هستیم که بتوانیم چنین خدماتی را ارائه و در مرحله عمل اقداماتی در شان این ساحت مقدس داشته باشیم و علاوه بر تربیت معلمان دلسوز، به تربیت مدیران و معاونین شایسته در طراز انقلاب از بین طلاب و روحانیون علاقمند به این موضوع بپردازیم.