دکتر عاملی: حوزه های علمیه، مطمئن ترین مراکز در امر تربیت معلم هستند
بازدید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه و بررسی روند ارتقاء عملکرد آن
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: سکولاریزم از اینجا شروع شد که دین را از سیاست جدا کردند، سپس دین را از نهادهای اجتماعی و بعدتر از علم جدا کردند. این جداسازی تا آنجا ادامه یافت که متدینان خجالت می کشیدند که حرف از دین بزنند
بازدید و جلسه دبیر شورای انقلاب فرهنگی با مدیر و کارکنان و اعضای شورای علمی مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه در روز پنجشنبه انجام شد. در ابتدای این دیدار حجت الاسلام عبداللهی مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه ضمن خوش آمدگویی و تشکر از حمایت ها و همراهی های دکتر عاملی در تاسیس این مرکز از صدور بیانیه قابل تحسین ایشان در دفاع از علم و فرهنگ و علوم حوزوی قدردانی کرد و اشاره کرد که نامزدهای ریاست جمهوری باید حرمت نگهدارند و اندکی در تاریخ پر افتخار حوزه های علمیه مطالعه کنند. آقایان بگویند که مگر هزاران فقیه و فیلسوف و متکلم و مفسر شیعه که تا کنون دین را پاسداری کرده و با صد ها اثر علمی تاکنون میراث دار اهل بیت علیهم السلام بوده اند در حوزه های علمیه نبودند؟ ابن سینا، طبابت و زکریای رازی، داروسازی را در کدام دانشگاه خوانده اند؟ یا شیخ بهایی و خواجه نصیر، معماری و مهندسی را در کجا فراگرفته اند؟ حکیم خیام یا حکیم جرجانی در کجا ریاضیات و علوم آزمایشگاهی را فراگرفته اند؟ غیر از این هست که همه این فقها و علمای بزرگوار در حوزه های علمیه یا پای درس علمای حوزه بوده اند و محصول حوزه های علمیه اند. حوزه علمیه در برهه هایی پایگاه علمی علوم الهی و طبیعی بود و بزرگان علوم انسانی و بعضا تجربی امروز مدیون تاریخ حوزه های علمیه هستند.
ایشان سپس به ارائه گزارشی از این مرکز پرداخت و گفت: مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه که با حمایت آیت الله اعرافی مدیر محترم حوزه های علمیه و همت دکتر خنیفر رییس محترم دانشگاه فرهنگیان کشور، بین چند نهاد حوزوی و در تعامل با شورای عالی آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان تاسیس شده که پس از یکسال فعالیت مجوز رسمی آن در سال گذشته توسط هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان صادر و مورد تایید وزرای مربوطه و دولت قرار گرفته است.
مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه با اشاره به استقبال خوب طلاب از فراخوان این مرکز گفت: طلاب فاضل دغدغه مند و علاقمند به کار تربیتی بصورت گسترده درخواست همکاری با این مرکز را داشتند که تاکنون براساس مجوزهای صادره 500 قریب به نفر در سال گذشته و حدود 1500 نفر در سال جدید جذب شده اند؛ لکن با توسعه زیرساختها و ارائه مجوزهای قانونی بیشتر می توان از ظرفیت بیشتر طلاب در آموزش و پرورش استفاده کرد.
ایشان اشاره داشت: تا کنون چند مرحله دوره آمادگی آزمون برای طلاب و حوزویان برگزار شده و در چند نوبت، آزمون آزمایشی گرفته شده تا آمادگی بهتری برای شرکت در آزمون استخدامی کشور پیدا کنند و همین کار نیز باعث رشد 3 برابری جذب در سال گذشته شده است.
عبداللهی گفت: در خصوص تامین هزینه های پشتیبانی از این طرح کلان، انتطار می رود با همکاری مجلس و همراهی دولت در سال جاری ردیف بودجه برای این مرکز تعیین شود و نیز همکاری لازم صورت بگیرد تا انشالله این مجموعه که خواهد توانست برخی از دغدغه های سند تحول را برطرف کند مقاوم تر از گذشته فعالیت نماید.
در این جلسه که با حضور حجت الاسلام پارسانیا رئیس شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی از مدیران و مسئولان هر دو نهاد تشکیل شده بود، اعضا به تبادل نظر برای ارتقای عملکرد این مرکز پرداختند.
حوزههای علمیه، مطمئنترین مراکز در امر تربیت معلم هستند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با بیان اینکه یکی از اطمینان بخشترین نهادها که امر تربیت معلم را میتواند دنبال کند، حوزههای علمیه است، گفت: اگر جامعه معلمان ما قوی و برجسته باشند، مشکلات فرهنگی که اکنون وجود دارد را حل خواهد کرد.
دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع مدیران و مسئولان مرکز تربیت معلم مبلغ حوزههای علمیه، در سخنانی به اهمیت ورود حوزههای علمیه به موضوع تربیت معلم پرداخت و گفت: افرادی که با تاریخ توسعه علم در جهان آشنا هستند، اطلاع دارند که علم جدید در ادامه علوم دینی است. دانشکدهها و کالجهای دانشگاه کمبریج در کنار کلیسا تاسیس شدند، در واقع به منظور توسعه کلیسا بوده است، لذا علم جدید ادامه علم دینی بوده و تعبیر قدیم و جدید، یکی از فتنههایی بوده که برای تضعیف علوم دینی مطرح میشده است. در حدیثی نیز اینگونه آمده است که؛ احادیث متعددی از ائمه اطهار(ع) وجود دارد که خبر از ظهور حضرت مهدی(عج) با کتاب جدیدی می دهند؛ همانگونه که در حدیثی چنین آمده است: «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ جَاءَ بِأَمْرٍ جَدِیدٍ کَمَا دَعَا رَسُولُ اللَّهِ فِی بُدُوِّ الْإِسْلَامِ إِلَى أَمْرٍ جَدِیدٍ»، شاید تلقی این است که اسلام جدید با آمدن امام زمان(عج) همهگیر میشود. البته که پیام الهی، به این دلیل که قانون تکوینی و تشریعی را بیان میکند، همیشه جدید است و تازگی دارد، اما طرح بحث جدید و قدیم، تنزل دادن علوم دینی و با قصد تخریب بوده است.
دکتر عاملی ادامه داد: بعضی از دوستان ما هم گرفتار این مقوله شدهاند، هر چه به گذشته نظر میکنیم، علمای ما جامع همه علوم بودند و خود حضرت امام(ره) در مسائل مختلف دیدگاههای به روز و لحظهای داشتند. لذا اینکه برخی علم افراد و عالمان حوزوی را در چند کلاس خلاصه و بیان میکنند، نمیدانند که علم آن نوری است که در قلب انسان وجود دارد و موجب هدایت او میشود و همه علومی که آمده برای تشخیص و تقویت فهم قاعدههای تکوین است.
وی با بیان اینکه جداسازی بین علوم، سکولاریزم نهادینه شدهای است که تلاش داشت آن دو را از هم جدا کند، افزود: در حالی که علوم به هم پیوستهاند برخی سعی میکنند حوزه را از دانشگاه جدا جلوه دهند، در حالی که آنها از یک جنس اند و ماهیتشان یک چیز است. خودمان آنها را جدا کردهایم و بعد از وحدت این دو سخن به میان میآوریم. کشف حقایق هستی، هدف هر دو علوم حوزوی و دانشگاهی است و ساختن زندگی بهتر برای انسان، وجه اشتراک همه این علوم است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: سکولاریزم از اینجا شروع شد که دین را از سیاست جدا کردند، سپس دین را از نهادهای اجتماعی و بعدتر از علم جدا کردند. این جداسازی تا آنجا ادامه یافت که متدینان خجالت میکشیدند که حرف از دین بزنند. این اتفاق اما نباید در جمهوری اسلامی رقم بخورد و حتی وقتی از وحدت صحبت میشود باید این ملاحظه در نظر گرفته شود که هر دوی اینها از یک جنساند.
وی گفت: توصیهام به مرکز مبلغ دینی این است که کلمه مبلغ را از این عنوان حذف کنند و عبارت مرکز تربیت معلم را جایگزین کنند، چرا که کار آن هم همین است که معلم و مربی برای آموزش و پرورش تربیت کند، معلم نیز کار تبلیغی انجام میدهد. در فرهنگ عمومی، اشتراکات در بعضی جنبهها در حال زیاد شدن است. فضای مجازی یک قابلیتی داشته و آن اینکه فراملی شدن را گسترش بخشیده است.. کلمه تبلیغ در فرهنگ غربی و در بستر جهانی، معنای خاص و منفی دارد، اگر چه در فرهنگ خودمان اشکالی به آن وارد نیست، اما مواجهه دنیا با مفهوم تبلیغ، منفی است.
به گفته سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ یکی از اطمینان بخشترین نهادها که امر تربیت معلم را میتواند دنبال کند، حوزههای علمیه است. اگر جامعه معلمان ما قوی و برجسته باشند، مشکلات فرهنگی که اکنون وجود دارد را حل خواهد کرد. در بحث معضلات فرهنگی نهادهای متولی بالادستی مقصر دانسته میشوند، در حالی که پایه و اساس فرهنگ کشور در حوزه آموزش و بستر تعلیم و تربیت شکل میگیرد و جامعه معلمان بیشترین اثر را در این زمینه دارد. همه افراد وقتی درباره زمینههای موفقیت خود صحبت میکنند، به پدر و مادر و نیز معلمان خود اشاره میکنند.
لازم بذکر است مرکز تربیت معلم مبلغ حوزههای علمیه با هدف جذب و تربیت نیروهای مستعد از بین داوطلبان حوزوی برادر و خواهر برای ورود به آموزش و پرورش، تربیت صاحبنظران و پژوهشگران متخصص حوزوی به منظور نظریهپردازی تربیت دینی و بهرهگیری از ظرفیت تبلیغی- فرهنگی طلاب در عرصه آموزش و پرورش اسفندماه 1397 در هیئت امناء دانشگاه فرهنگیان مطرح و به عنوان مرکز وابسته دانشگاه فرهنگیان مصوب شد. دفتر مطالعات تعلیم و تربیت و مجله تربیت معلم طراز و مجله تخصصی تربیت متعالی از جمله فعالیت های تاسیسی در این مرکز به حساب می آید.