مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه های علمیه

مرکز مدیریت حوزه های علمیه
مرکز تربیت مبلغ معلم

در گفتگو با آقای بایرامی؛

معرفی دفتر مطالعات بنیادین تعلیم و تربیت

اصولا فهم عمیق پدیده‏های بنیادی نسبتاً به کندی صورت می‏گیرد، زیرا این امر مستلزم مقابله و جابجا کردن مجموعه اندیشه‏هاست. اثرات پژوهش، عمیق و غیر مستقیم است و تنها پس از سپری شدن مدتی ظهور و بروز پیدا میکند بنابراین اثرات پژوهش‏های علمی باید ریشه‏ای و پر دوام لکن بتدریج و غیر مستقیم باشد. هدف در مطالعات بنیادی، فهم پدیده‏های کلی انتزاعی، و قابل استفاده در موارد و مسائل مختلف می‏ باشد.

جناب آقای بایرامی مسئول دفتر مطالعات بنیادین تعلیم و تربیت با بیان سخن رسا و ارزشمند و حقیقی مولا امیر المؤمنین(ع)که می فرمایند: «لا سنّة أفضل من التّحقیق» یعنی:«هیچ راهی برتر از تحقیق و حقیقت جویی نیست» ابراز داشتند: نقش پژوهش در توسعه همه ابعاد و بصورت پایدار، برجسته و انکارناپذیر است و پژوهش را باید نیروی محرک توسعه در همه حوزه¬ها، اعم از فرهنگ، اقتصاد، جامعه و ... دانست. توسعه بدون انجام پژوهش¬های گسترده مبتنی بر اصول علمی، دست نیافتنی است. پژوهش، گام اساسی برای چیرگی بر چالش هاست.


در تعریف کلی، پژوهش به معنای برآوردن نیازهای بنیادین علمی به تناسب وضعیت و اقتضای حال می-باشد از این رو ضرورت پژوهش و فناوری در کشور ما، با توجه به وضعیت تحریم¬ها و اهمیت مضاعف آن، قدری متفاوت با سایر جوامع شده است. ایشان در ادامه افزود توسعه از طریق قدرت علمی، پژوهش و فناوری میسر است. 


ایشان با اشاره به وضعیت فعلی کشور از لحاظ تعلیم و تربیت و وجود نظریات مختلف در این عرصه و لزوم تاسیس دفتر مطالعات بنیادین تعلیم و تربیت در مرکز تربیت مبلغ معلم فرمودند: اصولا فهم عمیق پدیده‏های بنیادی نسبتاً به کندی صورت می‏گیرد، زیرا این امر مستلزم مقابله و جابجا کردن مجموعه اندیشه‏هاست. اثرات پژوهش، عمیق و غیر مستقیم است و تنها پس از سپری شدن مدتی ظهور و بروز پیدا میکند بنابراین اثرات پژوهش‏های علمی باید ریشه‏ای و پر دوام لکن بتدریج و غیر مستقیم باشد. هدف در مطالعات بنیادی، فهم پدیده‏های کلی انتزاعی، و قابل استفاده در موارد و مسائل مختلف می‏ باشد.


کنش بنیادی علم، تبیین مجموعه‏ای از قوانین کلی است که رفتارِ پیشامدها یا مسائل تجربی مورد توجه علم را بپوشاند و از این راه ما را در مرتبط سازی و پیش بینی درباره پیشامدهای شناخته شده و پیشامدهای ناشناخته توانمند سازد لذا از این حیث است که در پژوهش مفهوم کلیت حائز اهمیت است و پژوهشگر بایستی همواره در جستجوی تبیین‏های کلی باشد.


از این رو باید بکوشیم تا در مراکز علمی برای کاوش‏های خلاق و بنیادین علمی، فضائی در حد اعلای آن فراهم آوریم که البته مستلزم آن تحقیق با تفکر آزادانه یک پژوهشگر است لذا باید افعالی که این آزادی تفکر را مستقیم یا غیر مستقیم محدود می‏کند، مفروق نماییم. همانگونه که شاهدیم امروز بر پژوهش کاربردی، زیاد تأکید می شود و پژوهش بنیادی مورد غفلت قرار گرفته است و نتیجه این کار تلهف آور است، چون پژوهش بنیادی که هدفش درک مسائل کلی انتزاعی است آسیب می بیند.


ایشان با اشاره ضمنی به اهداف تشکیل مرکز تربیت مبلغ معلم، رسالت‏های تبیین و تعریف شده در حوزه مطالعات تعلیم و تربیت و کاربردی سازی نظریات بنیادین هم سو با اهداف و شیوه های تربیت اسلامی را جزو برنامه های مجموعه دفتر مطالعات بنیادین تعلیم و تربیت خواندند و تاکید کردند در راستای نظام پژوهشی دانشگاه فرهنگیان نهایت سعی و تلاش خواهد شد تا بعنوان بازویی قوی در تبیین علوم تربیتی اسلامی، همگام با سایر واحدهای دانشگاه به این امر و تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عمل شود.


در انتهای صحبتها جناب آقای بایرامی با توجه به راه اندازی دو مجله علمی پژوهشی «آموزش و پرورش طراز» و «تربیت متعالی» توسط دفتر از کلیه پژوهشگران، پژوهشکده ها و پژوهشگاه های فعال عرصه تعلیم و تربیت جهت همکاری های علمی دعوت نمودند.

تماس: 32908085-025