مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه های علمیه

مرکز مدیریت حوزه های علمیه
مرکز تربیت مبلغ معلم

جایگاه، اهمیت و فضیلت شب قدر

اهمیت و فضیلیت شب قدر

ماه رمضان یکی از مهمترین منّت‌های الهی است که در طول سال به بندگانش عطاء فرموده است. زیرا در موقعیّت و شرائط روزه است که بنده با قطع تعلّقات حیوانی بر شدت اتّصال خود با پروردگار می افزاید و این موقعیّت در سایر زمان‌ها کمتر نصیب خواهد شد. آمادگی انسان و استعداد برای جذب نفحات قدسیه الهی در این شرائط حاصل می شود. چنانچه پرهیز از گناه و انحراف از رضای الهی و تجرّد نفس از شهوات و غفلتها در هنگام گرسنگی و موسم روزه کاملاً مشهود و ملموس است.

بزرگان طریق در توصیه به شاگردان خود حتی آنان را از فکر خلاف رضای الهی بر حذر می داشتند و آن‌ را موجب کدورت نفس و محرومیّت از استجلاب فیوضات خاصّه بر می‌شمردند.

صحبت‌های زاید و بی محتوا، انباشتن ذهن از اخبار و تصاویر، پرخوری در هنگام سحر و افطار، رفت و آمد با اهل دنیا و شب‌نشینی‌های تلف کننده فرصت‌ها و وقت، مشاجره بر سر امور عبث و لغو، پرداختن به عیوب دیگران و غفلت از عیوب خویش، عدم رعایت در مسائل اجتماعی و داد و ستدهای روز مره، شرکت در مجالس و هیأت‌هائی که بیشتر به جنبۀ تفاخر و اهواء نفسانی می‌پردارند و با سر و صدا و شلوغی و ازدحام و تبلیغ ها و جار و جنجال‌ها و اعلانها در وسایل ارتباط جمعی در صدد رونق بخشیدن به مجلس و محفل خویشند، تماماً انسان را از ادراک فیض و نفحات این ماه عظیم و فرصت استثنایی و غیر قابل جبران محروم خواهد ساخت.

اهمیّت رعایت این مراقبه سترگ در ظهور و تجّلی شب قدر برای انسان روشن می شود، شبی که مقدّرات یک سال انسان را رقم می‌زند و سرنوشت یک سال آینده درآن شب گرفته خواهد شد.

و لذا هر چه انسان دراین مدت از ماه مبارک رمضان در صدد تصفیه باطن و تزکیه نفس برآید کم کار کرده است. در شب قدر به میزان اتصال هر شخص با ولیّ کامل که حضرت بقیة الله ارواحنا فداه می باشد، تقدیر او رقم می خورد وکیفیت ارتباط انسان با نفس حضرت ولیّ عصر (علیه السلام) نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت سال آینده او دارد و به هر اندازه که این اتصال خالص‌تر و بی غلّ وغش‌تر و بی شائبه‌تر و صاف و پاکیزه‌تر باشد به همان میزان نسبت توفیق سعادت ایّام و روزگار او تغییر خواهد کرد.

در تقدیر شب قدر تجلّی ولایت کلیه و فناء در نفس ملکوتی آن حضرت برایشان تقدیر می شود. افراد حسب  معرفت و ادراک‌شان به ساحت مقدس آن‌حضرت در مراتب مختلف و درجات گوناگون قرار می گیرند. لذا در شب قدر انسان باید حساب خود را با خدای خود و واسطۀ فیض در عالم وجود پاک و تصفیه کند و ببینید که واقعا چه جایگاهی در نزد خدای متعال و آن حضرت برای خود مهیّا نموده است.


نظرات کاربران